19 julio 2008

Unir VALLNORD y Valencia en bicicleta para mejorar la Seguridad Vial


El objetivo es realizar un estudio de todos los problemas que tiene un ciclista en la carretera

La estación andorrana VALLNORD junto a la Comisión Nacional de Seguridad Vial española se ha propuesto un nuevo reto para mejorar la seguridad vial en las carreteras de la Península. El reto, protagonizado por Rafa Mora, periodista y aficionado al ciclismo, está previsto del 21 al 24 de julio y consiste en unir VALLNORD (Andorra) y Valencia para realizar un estudio de todos los problemas que tiene un ciclista en la carretera.

Rafa Mora, periodista de 29 años y aficionado al ciclismo, se ha propuesto con la colaboración de VALLNORD y la Comisión Nacional de Seguridad Vial española recorrer los 500 kilómetros de carretera que separan la estación andorrana de la ciudad de Valencia, en un máximo de cuatro días. El objetivo del acontecimiento es realizar un estudio de todos los problemas que tiene un ciclista en la carretera, por lo que el reto deportivo es lo menos importante.

Para José Villena, presidente de la Comisión Nacional de Seguridad Vial, la idea de hacer el viaje entre Andorra y Valencia en bicicleta es “una manera perfecta de conjugar dos factores de riesgo: primero que será un ciclista individual y segundo que sea en verano, cuando el número de siniestros aumenta”. Villena añade que la idea de Rafa Mora es “muy acertada, porque además se da la circunstancia que es periodista y ciclista, una combinación difícil, y se puede sacar un trabajo muy importante para estudiar un poco la actitud social del conductor”.

Recorrido VALLNORD - Valencia
Rafa Mora iniciará la aventura el 21 de julio en VALLLNORD. En la primera etapa VALLNORD-Flix completará 233 kilómetros por la C-14 hasta Balaguer y pasará por las localidades de Bellcaire, Linyola, Torregrossa, Juneda, Castelldans, La Granadella hasta alcanzar Flix. La segunda etapa será desde Flix, por Ulldecona y pasará a Castellón por Traiguera, Vall d’Alba, Vilafamés hasta Vall d’Uixó. El segundo día se espera muy variable dependiendo de las fuerzas del corredor y de diversos factores. Puede llegar a Vall d’Uixó y quedarse o continuar hasta Valencia. El recorrido dependerá de las obras, de la seguridad en carretera, de las fuerzas de Rafa, la meteorología y otros factores que pueden afectar al ciclista.

Principales problemas de los ciclistas

Villena destaca los problemas a los que ha de hacer frente un ciclista en la carretera: “La principal cuestión es que la sociedad no está mentalizada para compartir las vías públicas con los ciclistas. Además las infraestructuras no están diseñadas para el ciclismo, y por tanto el rey es el vehículo de motor”. Según la Comisión Nacional de Seguridad Vial los problemas más frecuentes son:

Túneles: hay que nos están iluminados y no tienen arcén. A veces hay rutas alternativas pero que te obligan a cruzar el carril contrario lo cual es todavía más peligrosos.

Falta de arcenes: hay carreteras como la C-14 que se hace un doble carril para que los coches puedan adelantar a los camiones pero desaparece el arcén donde pueden pasar los ciclistas. En estos casos se puede dar la situación que un camión adelante al ciclista y un coche al camión a la vez con lo cual es muy peligroso.

Señales de prohibición de bicicletas: algunas veces las señales de prohibición de ciclistas están en plena carretera como autovías donde es tan peligroso volverse como continuar hacia delante.

Distancia de seguridad: tienen que mantener una distancia de 1,5 metros en el adelantamiento de un ciclista lo cual nunca pasa ya que siempre pasan a menos de esta distancia y a altas velocidades ya que pocos coches reducen la velocidad.

Asfaltados: malas condiciones de algunas carreteras con agujeros, líneas de paso de cebra que resbalan, etc.

La Comisión Nacional de Seguridad Vial

La Comisión Nacional de Seguridad Vial nació después de una serie de accidentes de tráfico en los que se vieron involucrados ciclistas. El detonante de su creación fue un accidente el 11 de enero de 1999, cuando un vehículo arrolló en una carretera valenciana a un grupo de ciclistas de la Universidad Politécnica de Valencia y acabó con la vida de dos de ellos y dejó otros tres heridos muy graves.

José Villena, presidente de la Comisión Nacional de Seguridad Vial, asegura que la idea de crear dicha comisión fue y es para “dar la voz de alerta sobre una situación preocupante”.

La Universidad Politécnica de Valencia hizo en su día un estudio del 100 % de los accidentes ocurridos durante cinco años con una bicicleta de por medio: “El estudio demostró que el porcentaje de accidentes en fin de semana, cuando hay muchos más ciclistas por las carreteras, y entre semana, era similar, lo que significa que el hecho de ir en grupo protege al ciclista porque se les ve mucho más, porque frenan más al vehículo que les va a adelantar”. Después de este estudio, la Comisión consiguió que se reformara la normativa, y se permitiera que los ciclistas circularan en paralelo.

Más información:
Persona de contacto: Rafa Mora
Tel: 676 23 65 32
e-mail: dameunrelevo@yahoo.es

15 julio 2008

La familia crece

Esta perra tan perra, Buba de nombre, es el nuevo miembro de la familia Galiana Pla, que por ende es de la familia Galiana Mora, que en definitiva es la familia Mora Galiana, y que por extensión también lo es la familia Mora Sesma. Con el Mora de por medio siempre, vaya. Esta cosa tan pequeña y que camina como un tronco, fija la mirada en su punto de llegada, movimiento perfecto de las cuatro patas, las garras sonorizando el suelo -clac, clac, clac, clac, clac, clac, clac, clac, clac, clac-, esta cosa tan maja, digo, es ya de todos.

Jordi y Yolanda decidieron un día sorprendrernos y adoptarla. La pobre viene de familia chunga, con un pasado triste pese a su corta edad, y con una depresión de caballo -de perro, más bien- que poco a poco mi primo y mi prima (prima, sí, Yolanda) consiguen minimizar con su cariño. Buba responde con afecto, con nobleza de perra agradecida, se siente querida y empieza a disfrutar de lo que se le da. Buenos paseos, buenas caricias, buenos premios culinarios, voces de cariño y de amor. Buba ha llenado la casa de mis primos, y la de mis tíos, que han pasado del miedo a un perro a acogerlo en su casa como si fuera la vuelta del hijo pródigo. Todo amor. Maravilloso.
Buba sonríe ya, y por eso responde con su alegría y con alguna que otra ventosidad que hace que, a su alrededor, de vez en cuando, sólo de vez en cuando, se haga el vacío. Mientras el metano se mantiene guardado, sigue rodeada de amor, de cariño y de la paz que antes no tuvo. Bienvenida.

10 julio 2008

Alberto Contador: "Vull guanyar la Vuelta a Espanya, i més, aquest any"

(Entrevista publicada en El Periòdic d'Andorra el dijous 10 de juliol del 2008)

EDAT: 25 ANYS
NASCUT: PINTO (MADRID)
TÍTOLS: TOUR 2007, GIRO 2008
RAFA MORA / LA MASSANA

16.00 hores. Alberto Contador, campió del Tour de França 2007 i de l'últim Giro d'Itàlia, dina al menjador de l'hotel Xalet ABBA Suites de la Massana amb Pepe Martí, el seu preparador físic -també ho va ser de Lance Armstrong, set Tours a la butxaca- i els seus companys de l'Astanà, Sergio Paulinho, Chechu Rubiera, Dani Navarro i Benjamín Noval, amb els quals van pujar ahir dues vegades el port de La Rabassa per provar-ho. En el camí s'han trobat Joaquim Rodriguez i Alberto Losada, del Caisse d'Epargne. Sorpresa. Els dos són a un apartament a Soldeu, també per entrenar. La Vuelta a Espanya en ment, la setena etapa del 6 de setembre en l'horitzó. Mentrestant, per televisió fan la cinquena etapa del Tour amb final a Chateroux -victòria a l'esprint del britànic Mark Cavendish. Contador, el campió, al qual no van deixar participar per vetar el seu equip l'organització, ni pensa en la cursa gala.

-¿No li interessa el Tour?
-No vull hipotecar els meus entrenaments per veure el Tour, crec que el descans de la migdiada és una part important de la meva preparació. Si hi ha una etapa que m'interessa, ho veig, si no, prefereixo descansar.

-¿Està emprenyat amb la cursa francesa?
-No, emprenyat no. Crec, fins i tot, que conforme avança la temporada ha estat molt bé no anar-hi, m'ha permès guanyar moltes carreres, entre elles el Giro d'Itàlia, que no estava en els plans inicials. De fet, sí em vaig emprenyar quan a cinc dies del Giro em van dir que hi havia d'anar, així, sense tenir-ho en ment ni res.

-I tot i això, va guanyar amb certa facilitat.
-La meva intenció inicial era superar la primera setmana i després veure com responia. Al final vaig anar a més i em vaig trobar força bé.
-L'equip Astanà ha patit un fort cop amb la negativa del Tour a la vostra participació.
-Al principi va ser dur, sí. El canvi que vaig fer del Discovery Channel a Astanà va ser una bona decisió, i ara que ha passat el temps penso que vaig encertar, que no passa res. Crec que queda clar que l'Astanà actual no és el d'abans. Ara ens hem de reivindicar amb fets, amb resultats per poder ser l'any vinent.

-Ara està preparant la Vuelta.
-Les pròximes curses són Sant Sebastià el 2 d'agost, la prova de ruta dels Jocs Olímpics el 9 d'agost, i la de contrarellotge el 13. Després vindrà la Vuelta el dia 30. Som aquí per conèixer els ports que haurem de pujar. No havia estat mai a Andorra i no coneixia el port de La Rabassa.

-¿I què li ha semblat?
-Si et dic la veritat, no m'ha agradat. És un port dur, però sobretot al principi. Els sis primers quilòmetres són durs, però després, tot i que no rebaixa molt, sí es fa més fàcil, i si un corredor va escapat sol per davant serà molt fàcil que dos o tres corredors per darrere, si s'entenen, deixin en no-res l'escapada. M'hagués agradat que el port fos al contrari, és a dir, que aquests sis quilòmetres durs fossin al final i no al principi de la pujada. De tota manera, ja vindrem cansats després de gairebé 200 quilòmetres.

-Veig que arribarà a l'etapa andorrana amb ganes de guerra.
-Bé, sí, serà el primer test important. Vull guanyar la Vuelta, i més aquest any. Serà el moment per fer la primera selecció entre els favorits.

-Hi haurà molt de nivell a la Vuelta.
-Valverde ha dit que vindrà, també Evans, Riccò... Aquest any serà cara.[

-¿Quants quilòmetres han fet avui?
-Crec que 115, però no ho sé cert. Hem baixat de la Massana a la Seu i hem tornat, per escalfar, i hem fet el port dues vegades.

-I demà marxeu a Pla de Beret, final de la vuitena etapa.
-No sabem encara ben bé què farem, si pujarem la Bonaigua abans o no. Ho decidirem demà, sobre el terreny. Després tornarem aquí a dormir i al dia següent cadascú a casa seva per anar la setmana següent a Astúries.

-¿Què li ha semblat rodar per Andorra?, ¿massa trànsit?
-La veritat és que m'he dut una grata sensació, perquè no ho coneixia ni hi havia estat mai. Tampoc no ens han pitat en cap moment ni ens han molestat. Si de cas, sí van una mica ràpid...

-Vostè té ara 25 anys i un Tour, un Giro... ¿És conscient que a l'aficionat se li fa la boca aigua només pensar en tot el que pot arribar a guanyar?
-Jo no m'obsessiono per guanyar-ho tot. Vaig a poc a poc, vaig fent les coses bé i aconseguint bons resultats. Evidentment, quan em retiri, vull tenir un bon palmarès, però no és una cosa que em preocupi actualment.

07 julio 2008

"Pepa i Gemma 1; Rafa i Iago 0", per Pepa Gallego

Es tractava d'un diumenge com un altre. En lloc de passar-me'l al sofà de cara a la pantalla o llegint algun llibre, vaig trucar la Gemma i li vaig proposar visitar l'estany de l'Estanyó, a Sorteny. Una excursió que les dues ja havíem fet dues vegades, a l'hivern i amb raquetes. No teníem cap meta, era un diumenge d'excursió en contacte amb la natura i que es va convertir en quasi una expedició, per allò de: "i si pugem el pic?".

L'arribada a l'estany ja ens va costar prou. La pujada pel bosc és el més dur, i la calor de l'estiu, tot i descobrir-nos un nou paisatge, també va ser un impediment més que ens frenava en eixa ascensió fins l'estany. La diversitat dels verds i dels colors de les flors ens espentava a seguir i ens encisava a totes dues en aquella excursió que sabíem era un poc dura. La línea recta que es fa en les raquetes aquí es canviava per una sendeta molt ben marcada, però no tant recta, i a uns metres més baix que la superfície gelada de la neu.
En poc més d’una hora vam arribar a l’estany, i vam descubrir que aquella superfície gelada que haviem xafat, mesos abans, ara líquida, no era tant gran com s’esperaven.

Descansant teníem al davant el que se suposava era el pic. Les dues miraven una excursió d’una vintena de suïssos que estaven ascendint. Una parella que estava al costat també va agafar les motxiles i es va decidir a dirigir-se al pic. Gemma i jo vam veure amb quina facilitat i rapidesa i en poc temps l’excursió i la parella havien pujat bona part de la muntanya. Aleshores ens vam decidir: “per què no coronar el pic?”. Així superaríem l’esforç abortat de Iago i Rafa que en el seu intent i per por a un possible allau, decidiren tornar. Però com sol passar en molts pics, allò que veïem des de baix de l’estanyó no era el pic, sinó el primer dels nivells de l’ascensió. Un primer nivell no difícil de pujar, però molt empinat. Vam arribar on estava la parella que havia estat al costat de nosaltres en l’estanyó. Ells, Josep i Anna, es van sorprendre de la rapidesa en què els vàrem atrapar. En eixe moment, els quatre formàrem un grup on Josep ens feia de guia mentre Anna ens anava dient el nom d'alguns dels pics que ja veïem. En poc de temps vam veure l'excursió dels suïssos que havien arribat a una planície còmoda per menjar un poc i on per a ells aquest era el seu cim, ja que no anaven a seguir, vegent el que encara quedava. Bye, Bye! Josep, al davant, Anna, Gemma i jo decidirem continuar. Després d'una altra ascenció també dura, una altra planície. Podria ser eixe el pic. Sí. Gemma i jo ens havíem avançat a Josep i Anna. Quan ells van arribar nosaltres ens havíem resignat a que eixe era el pic per a nosaltres. Fotos i més fotos. Josep i Anna ens descobrien la identitat de tots els pics i fins i tot es podria veure o intuir l'Aneto.

Però a la planície no hi havia cap senyal del pic. No. A la dreta i passant per una superficie llarga de neu i després d’una útlima pujada de pedres esllavissades vam intuir una parella que es veia uns metres més cap a dalt, on, per fi, sí que es veia ja el pic. “Això només és un quart d’hora”, va dir Josep. I les tres dones sense pensar-ho vam decidir pujar i passar per la neu, xafant primer el taló, i amb molta cura la superficie relliscosa de pedres. L’esforç va valdre la pena. Eixe sí que era el pic. I ara sí estavem satisfetes. Ho havíem aconseguit! I des d’allí, a 2.915 metres d’altitud, els Pirineus són encara més grans. Un mar de muntanyes , de blaus i blancs on el cel i la terra s’abracen.


La baixada no va ser menys dura. Gemma va poder suportar les bullofes i ferides que s’hi va fer als peus i jo vaig tenir un mareig produït per una baixada de tensió. A part d’això, va ser una agradable excursió en la qual a més vàrem conéixer més a Josep i Anna, una gran parella d’excursionistes i amants de la muntanya que ens van presentar l’identitat dels pics. I açò de part de Gemma i jo per a Iago i Rafa: “Ho sentim, però 1 a 0”.

05 julio 2008

El cumple de la pava más pava de todas las pavas

Hoy, 5 de julio, es el cumpleaños de la pava más pava de todas las pavas. Mi hermana Carmen, Mensin para todos nosotros, cumple 28 años cuando hace cuatro días tenía 12. En todos estos años la pava más pava de todas las pavas ha estado yendo y viniendo de su amada Alemania, de la que no se separa nunca porque, para qué engañarnos, es el futuro de su vida.

Hoy sé que mis padres y mi hermana María se acuerdan mucho de ella. No la vemos mucho pero la sentimos mucho. Este año estuvo con sus hermanos en nochevieja, en Andorra, y fueron unos bonitos días en los que sentimos que pese a no estar juntos nada ha cambiado. Ella sigue siendo la pava más pava de todas las pavas, y nosotros sus hermanos mayores. Aunque le pese. No tengo a mano ninguna foto de ella, pero no hace falta porque todos la queremos tanto que la tenemos en la mente bien guardadita. Pava.

01 julio 2008

¡Nos la han metido doblada!

En marzo publiqué aquí una entrada titulada "Cuando el miedo al alud nos paró los pies ". Allí exponía cómo Iago y yo intentamos con las raquetas de nieve coronar el pic de l'Estanyó, a más de 2.900 metros (2.915, creo), y no lo conseguimos. Bueno, pues que todo el mundo sepa que mi señora loca lo ha hecho antes que yo junto con Gemma, la novia de Iago. Aprovecharon nuestras ausencias por compromisos y trabajo para metérnosla doblada. La crónica de la Pepa llegará en breve. Aquí os dejo a las dos pillas, más contentas que unas castañuelas. ¡Sucias!